mandag den 24. november 2008

Om musikkens indflydelse

Musik er følelsers lyd.
Og intet er smukkere end et stykke musik, der trækker tilhøreren gennem samtlige facetter af følelsregistreret - fra dyb sorg til euforisk glæde. Når man ved lyden af liflig violinspil trækker på smilebåndet, og man ryster af skræk når trommerne udbasunerer deres bombastiske kraft, så er musik fantastisk kunst.
Jeg elsker stort set alt musik, men min egen lille kornjuvel må være det klassiske. Des mere jeg hører af denne elskelige genre, des mere må jeg erkende, at det er min favorit. Klassisk musik alene kan efterlade mig med tårer i øjnene - ikke blot grundet kunstnerisk og empatisk indlevelse, men også grundet de følelser som musikken reelt indlejrer i mig. Ved at lytte til det rigtige stykke musik, kan jeg komme af med ting, jeg ikke anede havde i mig.
Musikken er en vedvarende kilde til inspiration, og til det vil jeg benytte den. Mine tekster oftere, end jeg selv vil erkende, baseret på de følelser som musikken, jeg lytter til under skrivningen, sætter igang hos mig. Derfor er jeg ikke reel forfatter eller skribent, jeg er blot videreformidler. Jeg fortæller med bogstaver, det musikken fortæller med toner og harmonier.

Lige nu lytter jeg til Tchaivoskys violin koncert i re major op. 35 - ikke at jeg ved, hvad det betyder, men hvor jeg dog nyder det.

Lad dig inspirere af musikken, thi den bærer alle livets facetter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar