lørdag den 4. oktober 2008

Om spørgsmål med uønskede svar

Jeg tænker meget. Men det er vel også iorden, så længe tankerne bare ikke glemmer at de har været tænkt - så tænker man nemlig i ring, og så finder man aldig ud af noget. Jeg tænker meget over livet og "hvorfor". Mest af alt tænker jeg "hvorfor?" - og det er vel også iorden. Så længe man ikke finder alle svar.

Det er spændende med mentale jagter på evige spørgsmål, for det er detektivarbejdet, der tiltrækker. Svaret er jeg egentligt bange for at finde. Jeg vil allerhelst forblive uvidende - her er trygt i inkompetancens mørke - men jeg vil også have lov til at opnå en misforstået selvransagelse gennem søgen på svar til ubesvarlige spørgsmål. Derfor vil jeg studere og, fortsat, praktisere filosofisk tænkning. For i bund og grund er filosofi vel, at tro man finder svar på spørgsmål ved at tænke - og så alligevel ikke have lyst til at erkende sandheden af de svar man finder.

Der er måske endegyldige sandheder - men vi finder dem forhåbentligt aldrig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar